/* */

Friday, 11 February 2011

Bila Orang Zimbabwe Jumpa Bangkai Gajah

Anda pernah tengok semut api bila ia dapat makanan seperti bangkai katak ke bangkai pape jelah..Sekejab je kan semut-semut tu proses bangkai tu hingga ke tulang. Tapi entry kali ini Labi-Labu bukan nak cerita pasal semut api secara khususnya tapi ingin menceritakan tentang perangai manusia yang seperti semut api di salah satu kawasan yang agak mundur di Benua Afrika iaitu Zimbabwe.



Suatu hari ada seekor gajah yang tidak dapat dikenalpasti jantan nya ka..betina nya ka..Mati dan terbaring di atas tanah..

Segelintir penduduk kampung datang dan terjumpa bangkai gajah yang terbaring di atas tanah sambil berkata " Ni kito boleh buek kenduri nie..hangpa p panggil orang-orang kampung yang lain mai kita kekah" kata seorang penduduk kg itu.

 Selepas menerima arahan daripada Tok Penghulu di Kampung di negara Zimbabwe itu, Mereka berpusu-pusu pergi ke sana dengan menaiki pelbagai kaki-kaki yang telah dianugerahkan oleh Allah kepada mereka. Mereka juga telah melapah daging gajah itu untuk dibuat kenduri menjelang perayaan Makan bangkai gajah akan bermula lagi 2 ~ 3 hari lagi..


 Mereka melapah..lapah..lapah dan bahagi sama rata dan sama-sama membangkaikan diri mereka itu. Dalam kejadiah tersebut ada perebutan diantara penduduk-penduduk kampung yang ketamakan bangkai itu punye ekor kerana mahu buat sup ekor gajah untuk bini beliau yang no 4 nak bersalin anak ke 7 tidak lama lagi..Kononnya mengidam la..tetapi seorang penduduk kampung tak puas hati dan membuang tahi-tahi gajah itu kepada die..

 Akibat persengketaan penduduk kampung 2 ekor tu..ramai yang berpusu-pusu kerana mereka takot daging gajah itu abis. Mereka telah berkerumun umpana lalat hurung taik  walaupun itu bukan taik dan mereka bukannya lalat..itu hanya perumpamaan la ngok!Mereka juga sempat membahagi-bahagikan perut,hati,limpa dan segala mak nenek dalam badan gajah itu..Tiba-Tiba datang seekor anjing juga menyibuk nak try daging gajah itu jugak..tetapi apa kan daya nanti kalau anjing itu pergi kang jadi lauk lak anjing tu..

 Akhirnya, Penduduk kampung pun selesai membahagikan daging gajah tersebut..tiba-tiba kedengaran suara sumbang seorang penduduk kampung ini berkata " Kalau buat suap tulang nie sedap nie..mesti puas hati dapat makan dengan mee ka..bihun ka..tak pun paling-paling cikai pun hirup kuah saja ka p juai dkt bandar ka..mesti untung nie". Mereka pun kelam kabut dan dengan tamak halobanya pulun semua tulang-temulang tersebut sehinggakan ada beberapa ekor anjing itu berkata " Woi manusia kenapa ko nie simpan la untuk aku ngok!".
 Ini darah daripada bangkai gajah terbabit. Darahnya cukup banyak sehingga boleh derma kepada pesakit yang memerlukan darah tetapi tiada donors yang ingin menderma.
 Ini adalah seorang tukang lapah daging gajah itu..Tukang Lapah nie last-last tak dapat ape pun..dan dia pun bengang la ape lagi dan berkata dengan nada pasrah akibat terlalu baik sangat nak lapah tok orang lain sehinggakan untuk diri sendiri takde pape pun..Tapi bagi Labi-Labi at least dia dapat jugak darah melekat-lekat dekat baju dia tu..

Kesimpulannya, Jangan lah engko baik sangat..tengok da tak dapat pape dah an..sampai tulang pun dorang amik pergi buat sup tulang gajah..Ko jugak merana..

Sekian itu sahaja Cerpen ciptaan Labi-Labi..Kisah yang diceritakan itu tiada kena mengena dengan gambar tetapi hanya mengikut mood Labi-Labi ketika menulis sahaja..Hope korang berpuas hati dengan Karangan merapu Labi-Labi yang tidak seberapa itu..Itu hanya imaginasi Labi-Labi yang terlampau tinggi sahaja..

Lelabi : Gajah itu sedap ker??





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...