/* */

Saturday, 1 January 2011

Lawak : Udang Galah (18sx)


Kisah berlaku di sebuah kampung.
Seorang suami bekerja sebagai kelasi
kapal telah pulang ke rumah setelah
tiga bulan berada di atas kapal.
Dalam perjalanan pulang dia telah
berkira-kira untuk melepaskan rindu
bersama-sama isterinya.





      Setibanya di rumah, dia terus meluru

ke arah isterinya sambil berkata "
Yang.....abang nak lah !!". Isterinya pun
menjawab : " malam sikitlah
bang... kan anak ada tu" sambil menunjuk anak
mereka yang berusia 12
tahun itu. Si suami tak puas hati...mana tak, dah
tiga bulan tahan, balik2
tak dapat! bengang beb.




       Last2, si suami mencari idea untuk

menyuruh anak nya keluar dari
rumah...sejam pun jadilah. Last2, dia pun
mendapat idea, di panggilnya
si Amin, anaknya.



"Min...abah dah lama tak makan udang, engkau boleh belikan udang
galah kat
kedai tak? Tapi, aku nak seekor udang betina dan seekor
udang jantan"




Si amin mengerut dahi " Macam mana saya nak kenal udang jantan
dengan betina
ayah ?"





       "Alah....kau pandai2 lah carik!"





       Begitulah muslihat si ayah. Fikirnya

dengan cara beginibolehlah dia
melengah-lengahkan masa anak nya...so
bolehlah dia melayan isterinya.



Si anak yang dari tadi kebingungan telah keluar dari rumah dan duduk
seketika di bawah rumah. Sambil2 berfikir macam nak bezakan udang
jantan dengan betina, tiba2 dia terdengar satu bunyi yang amat asing
dari atas rumah dan terdengarlah dia perbualan antara si ayah dengan


       si ibu.Sambil kedengaran bunyi2 yang asing 

itu, tetiba terdengarlah dia ibunya
berkata2 kepada si ayah....



"Hai bang...panjang tangan nampak" Kata si ibu, apabila dilihatnya
tangan suaminya merayap begitu rakus sekali.



"Mestilah.... tengah stim !!" Jawab suaminya.... anaknya terkedu!!!!
Selepas beberapa seketika amin terdengar lagi perbualan



"Hai yang....terjegil mata nampak" Kata si suami apabila melihatkan
gelagat isterinya menjegilkan mata kerana menahan keseronokan
semasa si suami sedang mendayung.



"Mestilah tengah stim !!" Jawab pula si isteri....anaknya makin


       kebingungan. Selepas tu, si amin terdengar satu 

bunyi yang begitu kuat dari bilik
ayahnya...dan tetiba suasana sunyi.





       Selang beberapa ketika dia terdengar

ibunya berkata " Bang jangan
rendam lama2 sangat!"



Suaminya menjawab: "Alah...rendam   lama2 pun bukannya reput"



Si anak tersenyum... dia bangun dan terus kekedai membeli pesanan


       bapanya. Apabila pulang ke rumah, bapanya 

sudah menanti kepulangan anaknya,
maka terjadilah satu perbualan antara anak
dan ayah.




"Kau dah beli udang ?"





       "Dah sambil menunjukkan dua ekor

udang kepada ayah nya?"




"Mana satu udang jantan?" Tanya ayahnya.



"Yang ni....sebab tangan dia panjang!"...jawab anaknya dengan
confident.
Bapanya mengerut dahi.




"Mana satu udang betina?" Tanya ayahnya lagi




"Yang ni...sebab mata dia terjegil" jawab anaknya.




"Kurang ajar...kau mengendap ye..." Kata si ayah sambil menampar
anaknya.
maka tersungkurlah si anak....bertaburlah udang yang
dibelinya sehingga
jatuh ke dalam longkang .





        Dengan marah bapanya berkata " Kutip

udang dalam longkang
tu...karang terendam pulak !"



Anak nya menjawab

" TERENDAM PUN BUKAN NYA REPUT!!!!!" 
Lelabi : Sorry kerana tidak dapat memberi penghargaan kepada pencipta asal..




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...